Chleb żytni z ziarnami

Marzec, marzec, coraz bliżej wiosny. Już czas obudzić się ze snu zimowego i powrócić do regularnego wypiekania chleba. Przepis wybrany w marcowej piekarni bardzo przypadł mi do gustu, więc nie mogłam dłużej zwlekać z realizacją moich piekarniczych postanowień. I oto jest: lekko słodki, z dużą ilością ziaren. Idealny chleb na marzec.


 Składniki:
/1 bochenek, keksówka 25 x 11 cm, za Jackiem/

Zaczyn:
  • 30 g zakwasu żytniego 100%
  • 3 g soli
  • 155 g mąki żytniej 1150 lub 1400 (można zastąpić: 105 g żytniej jasnej typ 720 + 50 g żytniej razowej typ 2000)
  • 155 g wody
Wszystkie składniki zaczynu mieszamy do połączenia. Dodanie soli ma tu na celu spowolnienie fermentacji zaczynu, aby uzyskać bogatszy aromat chleba. Zaczyn trzymamy 8-9 godzin w ciepłym miejscu (np. w pobliżu kaloryfera, w temp. 35°C), potem przenosimy do temperatury pokojowej. Łączny czas fermentacji zaczynu 18-24 godziny.


Ziarna (zaparzamy 2-3 godziny przed robieniem ciasta):
  • 25 g słonecznika
  • 25 g sezamu
  • 25 g siemienia lnianego
  • 150 g wody (wrzątek)
Ziarna zalewamy wrzącą wodą, przykrywamy, zostawiamy na 2-3 godziny.

Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • zaparzone ziarna
  • 250 g mąki żytniej 1150 lub 1400 (można zastąpić: 170 g żytniej jasnej typ 720 + 80 g żytniej razowej typ 2000)
  • 50 g mąki jasnej pszennej
  • 40 g wody
  • 5 g drożdży
  • 24 g melasy
  • 5 g soli
  • ziarna do posypania foremki i chleba
Wszystkie składniki miksujemy na niskiej prędkości miksera i krótko wyrabiamy. Ciasto będzie dość gęste. Odstawiamy do wyrastania (w misce) na ok. 45 minut. Foremkę smarujemy margaryną, obsypujemy ziarnami, przekładamy ciasto, wyrównujemy, posypujemy ziarnami, zostawiamy do wyrastania na 45-90 minut.
Pieczemy 10 minut w 250°C z parą, następnie 40-45 minut w 200°C (u mnie 10 minut w 250°C, 30 minut w 200°C i 10 minut w 190 °C, na spodzie piekarnika metalowa miska z wodą). Po upieczeniu chleb spryskujemy wodą i zostawiamy jeszcze na 3 minuty w piekarniku.



 Chleb żytni z ziarnami na blogach:

Akacjowy blog – klik!
Am. art kolor i smak – kilk!
Bochen chleba – klik!
Codziennik kuchenny – klik!
Grahamka, weka, kajzerka… – klik!
Kuchnia Gucia – klik!
Kuchennymi drzwiami – klik!
Ogrody Babilonu – klik!
Przepisy na domowy ser i chleb – klik!
Smak mojego domu – klik!
Stare gary – klik!
Sto kolorów kuchni – klik!
W mojej kuchni – klik!
Weekendy w domu i ogrodzie – klik!
W poszukiwaniu slow life – klik!
Zacisze kuchenne – klik!

Komentarze

  1. Aniu,
    chleb udał Ci się bardzo!
    Dobrze, że się obudziłaś do wspólnego pieczenia...
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na marzec i inne miesiące też. Dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja i pewnie powtórzę, bo mężowi bardzo smakuje.

      Usuń
  3. Idealny wypiek!
    Dziękuję za wspólne marcowe spotkanie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo udany!
    Pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ładnie upieczony chlebek.
    Dziękuję za wspólne pieczenie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Udany i apetyczny Twój chleb. Dziękuję za wspólne marcowe pieczenie i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. No i udały się nam te chlebki. Dla mnie Twój ma idealny kształt, mój nie ma takiej slicznej wypukłości - pozazdrościć :)
    Dzięki za wspólne marcowe chlebkowypiekanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, a mnie się podobają dziurki jaki wyrosły innym chlebom np. u Ciebie, bo akurat mój jest taki zwarty ;)

      Usuń
  8. Cudowny. Wyszedł idealnie. Dzięki za wspólny czas przy wypiekaniu:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiosenny chleb pięknie się udał, dziękuję za Wspólne pieczenie, pozdrawiam M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, mnie też kojarzy się tak wiosennie :)

      Usuń
  10. Smakowity bochenek , dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ładny, mam zamiar powtarzać nie tylko w marcu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. U mnie też będzie powtórka niebawem ;0

      Usuń
  12. Twój chleb wygląda smakowicie. Dla mnie świetny o każdej porze roku.
    Dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Pewnie, na dobry chleb zawsze jest pora :)

      Usuń
  13. Chlebek wygląda pięknie - posmarowany samym masłem musi smakować wybornie - pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Wpisz komentarz....

Popularne posty z tego bloga

Z notesu babci: Dynia na mleku i kluski lane

České rohlíky (słowackie obyčajné rožky), czyli Czerwcowa Piekarnia

Sernik dyniowy z przyprawami korzennymi